Konevian takia myöhässä ollut suomalaiskone – uskomatonta valitusta

Myös lentämisessä on aina riskinsä – konevikoja ja sääoikkuja tapahtuu

On pakko kommentoida kovalla kädellä tapausta, jossa Suomeen Thaimaasta ollut kone joutui tekemään teknisen välilaskun Venäjällä konevian takia. Myöhäisen ajankohdan, loppiaisen ja viisumiongelmien takia matkustajat joutuivat yöpymään lentokentällä. Lopulta samainen kone pääsi matkaan ja kaikki matkustajat pääsivät turvallisesti perille. Lisäksi matkatoimisto lupasi hyvitykseksi 10% -alennuksen matkan hinnasta tai 15% seuraavasta matkasta. Ottaen huomioon, että kyseessä on kalliimpi thaimaan matka, niin hyvityksetkin ovat suurempia.

Mutta millainen valitustulva tästä alkoikaan. Hetkessä suomalaismediat täyttyivät kiukkuisista matkustajista, jotka manasivat lentoyhtiön, henkilökunnan ja kaikki järjestelyt alimpaan helvettiin. Tässä muutamia poimintoja:

” Meille tarjottiin lentokoneaterialliset venäläistä lihamössöä. Aika harva siitä piti, mutta ei meillä ollut muutakaan.”

”Me olemme nälkäisiä ja väsyneitä. Tuntuu siltä, että kolmen viikon loma Thaimaassa on mennyt hukkaan”

”saatiin kuivaa leipää, ei edes voita päällä. sillä piti pärjätä…”

” Lennolla oli mukana suomenkielinen stuertti, mutta hän karkasi muun henkilökunnan kanssa jonnekin heti Venäjälle tultuamme. Samainen mies oli lennolla Samarasta Suomeen. Sanoin hänelle, että tästä ei nyt hymyllä selvitä.”

Meillä suomalaisilla pitäisi olla maailmallakin tunnettu sisu. Olemme selvinneet talvisodasta ja lamasta. Silti osan ihmisien elämä voi olla pilalla pienen vian takia – vaikka he ovat juuri olleet viikkoja lomalla Thaimaassa. Onko pieneen peiliin katsomisen paikka. Joskus on konevikoja tai sääoikkuja – se on lentämisen riski. Mikäli ei ymmärrä lentämisen riskejä – ei kannata lentää. Samat riskit pätevät muuallakin – VR:stä puhumattakaan. Kaikki selvisivät kuitenkin hengissä kotiin eikä vaaratilanteita missään vaiheessa ollut. Turvallisuus on tärkeintä ja tämän takia välilasku myös tehtiin. Tälläisiin tilanteisiin harvoin pystyy varautumaan etukäteen. Kaikki eivät tätä tunnu ymmärtävän.

Kaikki asiakkaat eivät myöskään ymmärrä mitä kaikkea ylimääräistä tapahtuu ikävien tilanteiden tapahtuessa itse taustalla. Lentohenkilökunta joutuu ihan valtavaan paineeseen ja työmäärän eteen. Lentoemännät, oppaat jne joutuvat kuuntelemaan kritiikkiä joka suunnasta samalla kun he yrittävät auttaa parhaansa mukaan – ja niillä vähäisillä tiedoilla, jotka hekin saavat. Kuvitelkaa hetki esim. sitä lentoemäntien taakkaa: olet lentänyt vähintään yhtä pitkään kuin matkustajat ja kiltisti yrität vastailla naama punaisena oleville kiukkuisille ihmisille. Osa asiakkaista on niin kiukkuisia, että latelevat henkilökohtaisuuksia ja tekevät kaikkensa pilatakseen päiväsi. Kuulet huorittelua ja jopa uhkailua. Usein kaikki on sinun vikasi. Silti yrität vain hymyillä ja auttaa.

Siinä voidaan olla samaa mieltä että tiedotus on puutteellista. Tämä on varmasti ikuisuuskysymys, mutta parantamisen varaa varmasti on. Ne henkilöt jotka menevät naama punaisena valittamaan kuinka heidän lomansa on pilattu ja kuinka kauhean kohtalon he joutuvat kestämään, hankaloittavat vain tilannetta. Tiedän että on vaikea pitää maltti, samalla kun pitäisi olla jo kotona nukkumassa. Maltilla kaikki hoituu kuitenkin huomattavasti helpommin. Lisäksi täytyy muistaa että lennoilla on usein lapsia, jotka seuraavat meitä aikuisia käytöksissään. Toimitaan matkustaessa siis hyvänä esimerkkinä ja ollaan ystävällisiä henkilökuntaa kohtaan – he tekevät yleensä parhaansa. Valitetaan ja hoidetaan reklamaatiot sitten kotona, niin pelastetaan monen ihmisen päivä!

P.S Voin sanoa että tiedän mistä puhun. Tein itsekin ihan yhtä tuskaisen matkan viimeksi kaksi viikkoa sitten ja vielä jouluaattona. Kone laskeutui lopulta lähes 20 -tuntia myöhässä Helsingin sijasta Turkuun, josta jouduin ottamaan taksin omakustanteisesti kotiin (350€). Kaikki oli myöskin lentokoneen rikkoutumisesta johtuvaa syytä. Hyvitykseni oli Air Balticin osalta 2€, josta olen tietysti reklamoinut. En silti haukkunut ainuttakaan henkilökuntaan kuuluuvaa, niin koneessa kuin kentälläkään – koska tiesin että vika ei ole heidän. Voit lukea jutun täältä.

Linkit:

Lisää oma kommenttisi: