36 pitkää tuntia – airBaltic maailman huonoin lentoyhtiö?

airBaltic – huonoin lentoyhtiö maailmassa?

Olipas reissu. Tosiaan alunperin piti olla Turussa jo 23 päivä, mutta asiat hieman mutkistuivat, kiitos superHuonon airBalticin. Olin lopulta Turussa vasta aattoiltana lähes vuorokauden liian myöhään. Tässä koko tarinani:

Lähdin 23 pv. aamulennolla Malagasta Barceloonaan. Ensimmäinen Vueling -yhtiön lento sujui hyvin ja aikataulun mukaan. Tämän jälkeen kentällä piti odottaa pari tuntia ja lentää Airbalticilla Riikan kautta Turkuun. Tässä kohtaa tuli mutkia matkaan.

Lennolle sisäänkirjoittautuessa minulle sanottiin että kone on myöhässä pari tuntia. Tiesin heti että nyt tulisi hankaluuksia, sillä Riika-Turku välinen vaihto-aika olisi vain 35 minuuttia ja tällöin en kerkisi jatkolennolle. Päätin mennä loungeen punnitsemaan vaihtoehtoja jotka ei näyttäneet kovin hyviltä.

Vaihtoehdot olivat: Lähteä Barcelonasta takaisin Malagaan viettämään jouluaattoa. Järkeviä lentoja ei ollut ja bussikin olisi vienyt 17 tuntia. Toinen vaihtoehto olisi päästä kotiin viettämään joulua, jolloin riski jäädä Riikaan mottiin jouluaatoksi oli melkoinen. Vaa’assa painoi että moni minulle rakas ihminen odottaa minua Suomessa, joten päätin yrittää.

199796_10151192498152960_58590914_n

Saavuimme Tallinan kentälle ja katsoimme kuinka lentokone lähti mukanaan vain neljä matkustajaa jättäen meidät loput 14 kentälle..

Riikassa saimme heti tietää että koneet sekä Helsinkiin ja Turkuun olivat jo lähteneet. Ainoa vaihtoehto olisi uudelleenreitittää seuraavana aamuna Riika-Tallinna-Helsinki-Turku. Tämän jälkeen majoituimme hotelliin jossa olimme yhdeltä yöllä. Muutaman tunnin yöunien jälkeen lähdimme aamuseiskalta jälkeen kohti lentokenttää. Aamupalaa ei ollut tarjolla ja kun pääsimme lentokentälle pyysin ruokalippuja. Jokainen meistä sai yhden ruokavoucherin. Sillä sai aamupalaksi pienen pizza slicen ja veden :D Lopulta kone Riika-Tallinna pääsi ilmaan – myrskyn takia tosin 20 minuuttia myöhässä. Tallinan kentällä juoksimme kiireesti seuraavalle portille, josta kone Helsinkiin piti lähteä. Yllätys oli melkoinen kun kone ei suostunut enää ottamaan meitä vastaan. Olimme myöhässä 10 minuuttia ja jostain syystä kapteeni ei suostunut enää päästämään meitä sisään. Katsoimme haikeina kun kone hetken päästä lähti – mukanaan neljä matkustajaa ja jättäen kentälle 14 matkustajaa. Ihmiset olivat todella surullisia, varsinkin kun kyse oli jouluaatosta. Airbalticin toiminta tähän menessä oli ollut kaikin tavoin ala-arvoista eikä kyseinen toiminta herättänyt luottamusta.

430797_10151192529212960_2013158569_n

Kahden euro ruokakuponki – Kiitos airBaltic – ei voinut kuin nauraa.

Piti taas kävellä lentokentän halki neuvottelemaan jatkosta. Saimme seuraavan lennon 3.5h päästä helsinkiin. Jatkolentoa Turkuun ei enää ollut. Käskettiin ottamaan juna tai bussi Helsingista Turkuun ja pyytää myöhemmin kompensaatiota Airbalticilta. He kieltäytyivät maksamasta mitään tai tekemästä mitään lisähyvityksiä. He suostuivat antamaan ruokailuun ainoastaan kahden euron ruokakupongin. Tosiaan kaksi euroa. Ostin pirtelön joka maksoi 3.5 euroa, joten ruokakuponki ei riittänyt edes siihen – ja tuolla olisi pitänyt muka pärjätä. Airbalticille ei voinut enää kuin nauraa.  Lennot olivat jo 15 tuntia alkuperäisestä myöhässä ja ainoat saamamme hyvitykset olivat yhteensä 5 euron arvoiset kupongit!!!

181850_10151192872637960_297809485_n

Taksi Helsingistä Turkuun oli paljon alkuperäistä lentoa kalliimpi..

Lopulta klo 14.55 kone Tallinnasta Helsinkiin lähti. Laskeutuessa olo oli epätodellinen – voiko lento muka laskeutua ilman ongelmia ja olisimme lopulta perillä? Kaikki meni kuitenkin hyvin ja saimme laukkumme. Koska kello oli jo neljä jouluaattona, niin eipä Turkuun enää kulkenut julkista liikennettä. Muutenkaan ei huvittanut enää 34 tunnin matkustamisen jälkeen säätää yhtään enempää vaan päätin ottaa taksin. Hinnalla ei ollut enää väliä. Halusin vain kotiin ja joulupöytään niin nopeasti kuin suinkin. Sitä ennen päätin laittaa likoon vähän joulumieltä. Vinkkasin kahdelle Turkuun matkustavalle hengelle että tulee mukaani. Toinen oli opiskelija ja toinen ei puhunut sanaakaan Suomea. En voinut jättää heitä Helsinkiin. Soitin ulkomaalaisen suomalaiselle ystävälle ja kysyin osoitteen jonne taksikuskin kanssa veimme hänet. Nainen oli uskomattoman kiitollinen puhelimitse kun sanoin että poika on tulossa kotiin. Tämän jälkeen veimme opiskelijan myös kotiinsa ja olo oli helpottanut. Tiesin että kahden ihmisen joulu pystyi alkamaan. Lopulta iltakuudelta pääsin itse kotiin. Nopea suihku, vaatteiden vaihto sekä lahjojen paketointi sujui kaikki 20 minuutissa. Tämän jälkeen pääsin lopulta viettämään Joulua rakkaiteni ihmisten seurassa.

Airbalticin toiminta kaikin tavoin oli sanoinkuvaamatonta. Heitä eivät kiinnostaneet mikään meihin liittyvä eikä jouluaatto tuonut mitään lisäpainoa asiaan kuten luulisi. Lähes vuorokauden myöhässä olleet lennot toivat yhteensä muutaman euron hyvitykset mikä oli naurettavaa. Itsekin olen lentänyt satoja kertoja enkä ikinä ole saanut näin huonoa palvelua lentoyhtiöltä minkä sain Airbalticilta – ja vielä jouluaattona.  Suosittelen välttämään kyseistä lentoyhtiötä, kunnes he muuttavat toimintatapojaan inhimillisemmäksi. Taisteluni Airbalticia vastaan jatkuu koko 14 -hengen puolesta…